Candela P-12 Shuttle

Snel elektrisch woon-werkverkeer
100% elektrisch

Candela

Een nieuwe definitie van stedelijk vervoer over water. De P-12 is 's werelds eerste elektrische shuttleschip met hoge snelheid en lange afstand.

De Candela P-12 Shuttle luidt een nieuw tijdperk van transport in. Deze innovatieve elektrische veerboot op hydrofoils vermindert de uitstoot en verkort de pendeltijden. Deze shuttle maakt het openbaar vervoer over water in een stad aantrekkelijker dan treinen, bussen en auto's.

De P-12 Shuttle, met plaats voor 30 passagiers, vliegt over het water en heeft een topsnelheid van 30 knopen – aanzienlijk sneller dan enig ander elektrische boot ter wereld. Het biedt ook sneller woon-werkverkeer dan de metro- en buslijnen waarmee het concurreert, en is bovendien oneindig veel energiezuiniger dan de dieselschepen die momenteel dezelfde route bedienen. Misschien wel het belangrijkste is dat deze shuttle tijdens de spits sneller is dan reizen met de auto.

 

Tot 500% efficiënter

Het geheim achter zijn hoge snelheid en lange bereik zijn de drie koolstofvezelvleugels die uitsteken van onder de romp. Deze actieve hydrofoils stellen het schip in staat zichzelf boven het water te tillen, waardoor de weerstand wordt verminderd.

De technologie van Candela vermindert de energie per passagierskilometer met 95% in vergelijking met huidige schepen, wat zorgt voor een ongekend bereik van 50 zeemijlen bij de servicesnelheid. Met het equivalent van 0,1 kWh elektriciteit per passagierskilometer is het schip energiezuiniger dan een hybride elektrische bus. Bovendien kan het met een vermogen tot 200 kW DC opladen zijn batterij in minder dan één uur opladen.

Het belangrijkste is dat de vlijmscherpe koolstofvezelvinnen de reistijd halveren.

De Candela P-12 Shuttle kan worden gebruikt om de pendeltijd enorm te verkorten. Bijvoorbeeld in Stockholm: een reis van 55 minuten met de bus, metro of conventionele veerboot (of zelfs met de auto tijdens de spits), duurt maar 25 minuten met de Candela P-12 Shuttle op de 15 km lange route – wat de pendelaar gemiddeld 50 minuten per dag bespaart. Dit zal een enorme positieve impact hebben op het leven van mensen – “je kunt een uur langer werken of een uur eerder je kinderen van school halen“, zegt Erik Eklund.

Geen golfslag

Omdat de hydrofoilende Candela P-12 Shuttle bijna geen golfslag veroorzaakt, kan deze een vrijstelling krijgen van de 12-knopen snelheidslimiet, waardoor hij zonder golfschade aan andere schepen of gevoelige kustlijnen naar het stadscentrum kan ‘vliegen’. Sterker nog, de minimale schroefwas is aanzienlijk kleiner dan de golfslag van conventionele passagiersschepen die met lage snelheden reizen.

Het einde van zeeziekte. "Vliegen aan boord van de P-12 Shuttle zal meer aanvoelen als op een moderne sneltrein dan op een boot: het is stil, soepel en stabiel", zegt Erik Eklund, Vice President, Commerciële Schepen bij Candela.

De eerste elektrische vliegende veerboot zal ook de passagierservaring naar een geheel nieuw niveau tillen, dankzij het meest geavanceerde computersysteem dat te vinden is in een passagiersboot. Degenen die gevoelig zijn voor zeeziekte zullen de uiterst soepele rit in slecht weer waarderen. Stil vliegend boven de golven zorgt de Candela Flight Controller – een computer die de hydrofoils 100 keer per seconde regelt – voor een stabiele, gladde rit over golven waarvan velen misselijk zouden worden.

De toekomst van waterverkeer

Het enige wat nodig is, is een aanlegsteiger en elektriciteit

Met de Candela P-12 Shuttle zal de huidige status quo opnieuw worden uitgedaagd. Tijdens de spits is het schip sneller dan bussen en auto’s op veel routes. Dankzij de efficiëntie van de hydrofoil kan het ook concurreren op kosten per afstand; en in tegenstelling tot nieuwe metrotunnels of snelwegen kan de vliegende elektrische super-boot op nieuwe routes worden ingezet zonder massale investeringen in infrastructuur – het enige wat nodig is, is een aanlegsteiger en elektriciteit.

De handige afmetingen van de P-12 Shuttle – met een comfortabele en luchtige cabine voor 30 zittende passagiers – dragen bij aan de veelzijdigheid.

Je kunt de P-12 in actie zien in de onderstaande video.

Candela P-12 taking off | 100% electric hydrofoiling passenger vessel

Technische specificaties

Gewicht

8,5 ton

Passagiers

30 personen, met zitplaatsen

Lengte

11,99 m

Breedte

4,5 m

Topsnelheid

30 kn

Snelheid

25-27 kn

Motor

2 x Candela C-Pod

Batterijen

180 kWh

Opladen

Tot 200 kW DC

Bereik

40-60 NM bij 25 kn snelheid

Meer weten?

Contacteer ons voor informatie

Andere CANDELA boten

Deel deze pagina:

cookies icon

The Boatshed maakt gebruik van cookies om onze website en uw online beleving te verbeteren. Bij akkoord geeft u toestemming voor het gebruik van noodzakelijke, functionele en optimale cookies op onze website. Meer informatie over ons cookiebeleid vindt u in ons privacybeleid.